onsdag 22 september 2010

Mitt första Surdegsbak

Halloj!
Kul att du kikar in.

I helgen bakade jag bröd med surdeg för första gången.
Det var verkligen värt besväret för det blev fantastiskt gott.
Jag fick recept och tips inför bakningen av Anna med bloggen Vita rosor & Förgätmigej, tack snälla du för hjälpen.
När man väl har gjort sin surdeg kan man förvara den i kylen och baka med den flera gånger, och jag lär verkligen göra om det....


Nybakat Surdegsbröd med smör och ost, mums sååå gott!

Idag blir det halvdagsjobb för mig, saknar mina lediga onsdagar. Det är alltid skönt att ha en vardag att slippa åka iväg, att få mysa liet extra med V., men det är slut med det nu....
När vi kommer hem ska vi göra pannkakor och äta tillsammans med de stora barnen som kommer från skolan. På kvällens aktivitetschema för barnen står ridning och fotboll.
För mig blir det nog en härlig höstpromenad.

Önskar dig en bra dag!

Kram Lotta

7 kommentarer:

MIN LYCKA ♥ sa...

Vad mysigt det låter!
Gott med surdegsbröd. Köper ibland på bageriet, men har aldrig testat att baka. Har nog trott att det var supersvårt, men det kanske det inte är?!

Ha en bra onsdag!

MIN LYCKA ♥ sa...

Jättegärna!

Maila mig på majo13@uddevalla.se om det inte är till något besvär!

Kram

bakom berget sa...

Va kul! Min deg (med samma recept, från Anna) blir färdig idag, så ikväll eller i morgon ska det bakas även hos mig. Spännande!
Ha en fin dag!
Kram Åsa.

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Mmm vilket fint bröd, det ser så gott ut!
Vilket bra recept, måste jag pröva nångång :)

Så skönt med en halvdag ändå, så du får njuta lite av den fina dagen. Här är vädret ljuvligt! :)

Ha det fint!
Kram kram

Elsa och Helena sa...

Är jättegärna med i din utlottning med de fina armbanden. Lämnar min kommentar här om det går bra!

Länkar också

Hälsar Helena

Hvita Hjärtat sa...

Borde egentligen sitta och göra prov åt mina elever, men måste bara kika in här hos dej! Jag blir så sugen på dina surdegsbröd, det är nog nåt jag måste testa när jag nångång har tid att baka igen ;o). Massor med fina inlägg du hunnit med! Kram på dej!

Bella sa...

Så gott det ser ut!!! Har aldrig bakat surdegsbröd, men nu vet jag ju vem jag kan få bra tips av :)

Hoppas du haft en bra dag även om du inte varit ledig. På mitt gamla jobb var jag alltid ledig på fredagar då jag jobbade långdag på onsdagar och varnnan lördag och det var så gott att vara ledig en vardag även om den inte var mitt i veckan...

Kraaam Bella